poniedziałek, 10 maja 2010

Ciasto czterowarstwowe


Nie mogłam mu się oprzeć! Gdy tylko zobaczyłam ten przepis na blogu Doroty, musiałam je upiec. Niestety nie miałam skórki pomarańczowej, więc musiałam nieco zmodyfikować czwartą warstwę ciasta. Użyłam rodzynek i rumu.
Ciasto wyszło pyszne!
Autorką przepisu jest Bajaderka, podaję go za Dorotą z moimi zmianami.



CIASTO CZTEROWARSTWOWE

250 g miękkiego masła lub margaryny
225 g cukru (dałam mniej) (podzielone na 200 g i 25 g)
1 cukier wanilinowy
szczypta soli
4 duże jajka
125 g mąki pszennej
125 g mąki ziemniaczanej
1 łyżeczka proszku do pieczenia
1 łyżka rumu

I warstwa:

50 g zmielonych migdałów
1 - 2 łyżki amaretto lub brandy

II warstwa:

25 g startej drobno czekolady
2 łyżki gorzkiego kakao
1 łyżka mleka

III warstwa:

50 g zmielonych orzechów laskowych
szczypta cynamonu
1 łyżka rumu

IV warstwa:

25 g rodzynek
2 - 3 łyżki rumu do namoczenia rodzynek

Keksówkę 28 x 11 cm wysmarować masłem, wysypać bułka tartą.

Miękkie masło utrzeć w misie miksera z 200 g cukru, cukrem wanilinowym i solą, na lekką i puszystą masę. Dodawać jajka, po jednym, miksując po każdym dodaniu. Mąki przesiać (koniecznie) z proszkiem do pieczenia, stopniowo dodawać do masy jajecznej, miksując tylko do połączenia się składników. Wlać 1 łyżkę rumu, wymieszać.

Masę podzielić na 4 równe części:

* do pierwszej dodać zmielone migdały i amaretto, wylać na dno keksówki
* do drugiej dodać startą czekoladę, kakao, pozostałe 25 g cukru i mleko, wylać na warstwę migdałową, równo rozprowadzić
* do trzeciej dodać zmielone orzechy laskowe, szczyptę cynamonu i łyżkę rumu, wylać na masę czekoladową
* do czwartej dodać namoczone w rumie rodzynki i łyżkę rumu, w którym się moczyły, wylać na masę orzechową; wygładzić.

Piec około 60 - 70 minut do tzw. suchego patyczka w temperaturze 180ºC. Lekko przestudzić w foremce, wyjąć i wystudzić na kratce.

2 komentarze:

asieja pisze...

zamiana pomarańczy na rodzynki i rum brzmi niezwykle pysznie.

Kinga pisze...

i jest pyszna :)
chociaz wersje pomaranczowa na pewno tez wyprobuje!