wtorek, 27 października 2009

Pełen ziaren na zakwasie

Chleb w domu zaczęłam piec jakiś rok temu. Zachęciły mnie do tego blogi Liski: White Plate i Pracownia Wypieków. Zajęłam się hodowlą zakwasu i już całkowicie wpadłam w "piekarnicze szaleństwo". Przepisy na chleb biorę głównie od Liski. Przepis na ten chleb znalazłam jednak u dorotus76. Chleb jest bardzo smaczny, a co najważniejsze łatwo się go robi. Następnym razem dodam jednak więcej drożdży - chleb się udał, ale rósł aż 12 godzin!



WIELOZIARNISTY CHLEB NA ZAKWASIE

2/3 szklanki aktywnego zakwasu żytniego
2/3 szklanki letniej wody
2 łyżeczki oliwy z oliwek
1 łyżka cukru
1 i 1/4 łyżeczki soli
1¼ - 1½ szklanki mąki pszennej
1/4 szklanki mąki ziemniaczanej
1/2 szklanki mąki pszennej razowej
1/3 szklanki nasion (sezam, siemię lniane, słonecznik)
1/2 łyżeczki drożdży

Wszystkie składniki połączyć, zmiksować lub wyrobić ręcznie do otrzymania gładkiego ciasta. Przykryć lnianą ściereczką i pozostawić w cieple do wyrośnięcia przez 1 godzinę.

Przygotować formę do chleba o wymiarach 11 x 22 cm (wysmarować masłem i wysypać otrębami). Po wyrośnieciu bochenek jeszcze raz krótko wyrobić, złożyć i uformować. Umieścić w koszyku do wyrastania lub w formie (ja piekłam w keksówce). Pozostawić do wyrośnięcia.
Piec w temperaturze 200ºC przez około 30 minut. Przed pieczeniem można posmarować jajkiem roztrzepanym z 1 łyżką mleka (ja tak właśnie zrobiłam i posypałam chleb ziarnami). Studzić na kratce.

Brak komentarzy: