środa, 18 listopada 2009

Olivenbrot

Odkąd wróciliśmy z Austrii, szukałam przepisu na chleb oliwkowy. Chciałam odtworzyć lub choć zbliżyć się do ideału, który kupowaliśmy w piekarni "Der Mann". Pane all'Olive Liski jest najbliższy ideałowi. To wspaniały chleb z pięknymi dziurami i chrupiącą skórką. No i robi się go naprawdę łatwiutko.
Liska poleca, aby piec go na kamieniu i pod garnkiem rzymskim. Kamienia niestety nie mam. U siebie piekę go na blasze wyłożonej papierem i pod garnkiem. U mamy - zwyczajnie w keksówce wyłożonej papierem do pieczenia. I wiecie co? Moim zdaniem, nie ma wielkiej różnicy, a jest dużo wygodniej.


Przepis cytuję za Liską

CHLEB Z OLIWKAMI
chrupiąca skórka, puszysty, dziurkowany miąższ

400 g mąki
8 gram soli (1 i 1/4 łyżeczki) - autor radzi zrezygnować z soli ze względu na sól zawartą w oliwkach, jednak dla mnie chleb pieczony bez niej był za mało słony - przyp. L.
3 gramy suszonych drożdży (użyłam 9 g świeżych)
300 g wody
200 g oliwek drylowanych, pokrojonych (ja wolę niekrojone, L.)

Wszystkie składniki wymieszać w misce przez 30 sekund.
Przykryć i odstawić w temp pokojowej na 12-18 h.
Następnie oprószyć blat solidnie mąką i złożyć ciasto najpierw na kwadrat o dł. 35 cm, następnie złożyć go na pół i jeszcze raz na pół - powinien powstać kwadrat o boku ok. 18 cm.
Przełożyć ciasto do wyrastania, przykryte ściereczką, na ok. 1 h. Powinno podwoić objętość.

W piekarniku rozgrzać kamień do wypieku pizzy i ułożony na nim dnem do góry garnek rzymski do temp 225 st C.
Należy pamiętać, że zarówno kamień jak i garnek wkładamy zawsze do zimnego piekarnika.
Kiedy ciasto będzie wyrośnięte, a kamień nagrzany, podnosimy garnek, kładziemy ciasto na kamieniu i przykrywamy je garnkiem. Pieczemy ok. 20 minut, zdejmujemy garnek i dopiekamy kolejne 10-20 minut.
Skórka powinna być rumiana.
Studzimy na kuchennej kratce.

1 komentarz:

margot pisze...

cudeńko , jakie ładne to zdjęcie i chleb oczywiście też :))))